Словесность и история. № 4. 2020
Slovesnost’ i Istoriia № 4. 2020
DOI 10.31860/2712-7591-2020-4-26-50
Панченко Флорентина Викторовна
канд. искусствоведения, старший научный сотрудник Древлехранилища им. В. И. Малышева ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН
pflorentina@mail.ru
Резюме
Статья посвящена неизвестному ранее произведению гимнографии — стихире протопопу Аввакуму, распетой «на крюках» наставником 1-й Даугавпилcской (на Новом строении) старообрядческой общины Даниилом Давыдовичем Михайловым. Обстоятельства поступления стихиры в Пушкинский Дом (ИРЛИ, Древлехранилище им. В. И. Малышева, Латгальское собр., № 39) раскрываются в письмах (1946–1965 гг.) к В. И. Малышеву прибалтийских староверов, с которыми ученый вел многолетнюю переписку в надежде отыскать все, что связано с памятью протопопа Аввакума. Д. Д. Михайлов — один из ярчайших представителей прибалтийского староверия XX в., уставщик и просветитель, сподвижник И. Н. Заволоко — был известен и как выдающийся певец, знаток древнего знаменного пения и писец крюковых книг. Свою музыкальную «композицию» Д. Д. Михайлов создал на текст стихиры-славника на стиховне 6-го гласа из службы еп. Павлу Коломенскому. Роспев стихиры оригинален, однако согласно древнерусской традиции опирается на определенные жанровые прототипы. В статье стихира рассмотрена в контексте гимнографического творчества старообрядцев XVIII–XX вв. с привлечением малоизвестного лицевого списка службы еп. Павлу Коломенскому из собрания М. И. Чуванова (БАН, собр. Чуванова, № 177).
Ключевые слова: старообрядчество Латвии, протопоп Аввакум, гимнография, знаменный роспев, Древлехранилище Пушкинского Дома, служба Павлу Коломенскому, Д. Д. Михайлов, рукописи, гектографы
Florentina V. Panchenko
A STICHERON TO ARCHPRIEST AVVAKUM IN THE CHANT BY THE DVINSKY MENTOR DANIIL MIKHAILOV
Abstract
The article is devoted to a previously unknown work of hymnography — a sticheron to Archpriest Avvakum, whose chant was composed and recorded in “hooks” notation by Daniil Davydovich Mikhailov, mentor of the First Daugavpils Old Believer community in the 1930s and 1940s. The record of the chant is preserved in the Latgalskoe collection (no. 39) of the Ancient Manuscripts Repository (Drevlekhranilishe) at the Institute of Russian Literature of the Russian Academy of Sciences (Pushkinskij Dom) in St. Petersburg. The circumstances of its entry into the collection are disclosed in letters of the Baltic group of Old Believers to Vladimir Malyshev, the founder of the Drevlikhranilishe, who was searching for everything related to the memory of Archpriest Avvakum. Daniil Mikhailov, one of the most prominent Baltic Old Believers of the 20th century, a precentor, an educator and an associate of Ivan Zаvoloko, was also known as an outstanding singer, a connoisseur of the ancient Znamenny chant and a scribe of musical manuscript books written in “hooks” no-tation. Mikhailov composed the sticheron to Archpriest Avvakum on the text of the doxas-tikon from the aposticha of the 6th echos from the Service to Bishop Pavel Kolomensky. The chant of the sticheron is original, but nevertheless it is based on certain genre prototypes found in the Old Russian tradition. The article examines the sticheron in the context of the Old Belivers’ hymnographic activity in the 18th — 20th centuries. The study also takes into account the little-known illuminated copy of the Service to Bishop Pavel Kolomensky in the Chuvanov’s collection of the Library of the Academy of Sciences in St. Petersburg (Chuvanov 177).
Keywords: Old Believers in Latvia, Archpriest Avvakum, hymnography, Znamenny chant, Pushkinskij Dom, Drevlekhranilishe, Service to Pavel Kolomensky, Daniil Davydovich Mikhailov, manuscripts, hectograph