Словесность и история. № 3. 2024
Slovesnost’ i Istoriia № 3. 2024
DOI 10.31860/2712-7591-2024-3-144-153
Кочнева Татьяна Анатольевна
аспирант ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург), хранитель документального фонда Музея политической истории России (Санкт-Петербург)
tany-kotschneva@mail.ru
Резюме
Рассказ Пантелеймона Романова «Право на жизнь или проблема беспартийности» (1927) — произведение, во многом предугадавшее развитие современной ему политической повестки и за счет этого поменявшее свой «социальный смысл» буквально за несколько лет. В статье предпринимается попытка анализа рассказа с точки зрения того, какое отражение в нем находили вопросы, актуальные для художественной интеллигенции молодого советского государства, и какое разрешение получили эти вопросы в «реконструктивный период». Опираясь на источники, показывающие разницу в трактовках рассказа в 1927–1929 гг., мы можем заметить изменения, произошедшие в этот непродолжительный период. Комичное в 1927 г. поведение героя рассказа, скрывшего свое социальное происхождение и боящегося разоблачения, спустя три года становится вполне понятным и обыденным, а его «право на жизнь», авторской интенцией напрямую связанное с «проблемой беспартийности», далеко не таким бесспорным.
Ключевые слова: советская литература, попутчики, реконструктивный период, Пантелеймон Романов, политическая повестка
Tatiana A. Kochneva
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences, State Museum of Political History of Russia, St. Petersburg, Russia
“WHERE IS YOUR FACE?” PANTELEIMON ROMANOV’S SHORT STORY “THE RIGHT TO LIFE OR THE PROBLEM OF NON-PARTISANSHIP” (1927) AND THE POLITICAL AGENDA OF THE “RECONSTRUCTION PERIOD”
Abstract
Panteleimon Romanov’s short story “The Right to Life or the Problem of Non-Partisanship” (1927) is one of the works that in many ways foresaw the political trend of the time. For this reason, the “social meaning” of the story changed in just a few years. This article analyzes how the story reflected issues that were relevant to the artistic intelligentsia in the early Soviet state and how these issues were resolved in what was then called the “Reconstruction Period.” Sources from the period between 1927 and 1929 show a change in the interpretation of the story, which allows us to detect the political changes that occurred in that time. The behavior of the story’s main character, who is hiding his social background and fears exposure, looks comical in 1927. Three years later, however, this behavior was quite understandable and commonplace, while the character’s “right to life,” which the author directly ties to the “problem of nonpartisanship,” appears far from being so indisputable.
Keywords: Soviet literature, fellow traveler writers, poputchiki, Reconstruction Period, Panteleimon Romanov, political agenda