Словесность и история № 3. 2023
Slovesnost’ i Istoriia № 3. 2023
DOI 10.31860/2712-7591-2023-3-149-160
Харькова Светлана Юрьевна
младший научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург).
kharkovas@mail.ru
Резюме
Задача статьи состоит в рассмотрении сюжетов и мотивов былин, в которых упоминается церковь, и в попытке определения места и семантики церкви (храма) в художественном мире былин. Для анализа были отобраны севернорусские былины из уже вышедших томов Свода русского фольклора (записанные на реках Печора, Мезень, Кулой, Пинега, на Зимнем берегу Белого моря и в Пудожье), обращено внимание на то, как и в каком контексте упоминаются в них церкви. Рассмотрены встречающиеся в былинах виды церквей, элементы их экстерьера и интерьера, посвящения церквей, церковные таинства и службы, персонажи — строители и служители церквей. В результате исследования делается вывод о прочности вхождения локуса «церковь» в былины, о ключевом месте церкви в эпическом мире былин и о присутствии в ее семантике не только и не столько «смыслов» из духовной сферы, сколько довольно ярких семантических оттенков, связанных с политической, социальной и экономической областями жизни. Таким образом, церковь, хотя и является, как указано в Словаре языка русского фольклора, наиболее распространенной лексемой (концептом) былин из кластера «религия», по существу, не так много может дать для изучения духовной сферы жизни, отраженной в былинах, но при этом она предоставляет возможность многоаспектного анализа художественного мира русских былин.
Ключевые слова: былины, церковь, Русский Север, христианство, православие
Svetlana Yu. Kharkova
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia
A CHURCH / A TEMPLE / A CATHEDRAL IN THE EPIC WORLD OF THE RUSSIAN BYLINY
Abstract
The aim of this article is to consider plots and motifs of Russian epic poems (byliny) that mention churches and to determine the place and semantics of the church in the imagery of the byliny. The study uses the continuous sampling method to select certain byliny from the multitude of the Northern Russian epic texts that were recorded on the rivers Pechora, Mezen, Kuloi, Pinega, on the Winter Coast of the White Sea, and in the Pudozh region and that were published in volumes of the Svod russkogo folklora (Code of Russian folklore). Special attention is paid to the way and the contexts in which churches are mentioned in these texts. The study considers different types of churches, their founders and clergymen, their dedications, elements of their exterior and interior, and church sacraments and services. The analysis leads to the conclusion that a “church” was a well established key locus on the map of the Russian epic world and that its semantics does not only pertain to the religious sphere but also reveals distinct shades of meaning, which are related to politics, economy, and social life. In fact, although the Slovar’ iazyka russkogo folklora (Dictionary of the language of Russian folklore) shows that “church” is the most common lexeme (concept) in the “Religion” cluster, it is of little value for the study of the religious sphere that is reflected in the byliny. It provides, however, an opportunity for a multidimensional analysis of the imagery of the Russian epics.
Keywords: byliny, Russian epics, church in epics, Russian North, motifs, plots, Christianity, Eastern Orthodoxy