Автобиография Т. Е. Точилова (1881–1939) в контексте социокультурных практик и этнографических реалий Зимней Золотицы


Словесность и история № 3. 2023

Slovesnost’ i Istoriia № 3. 2023

DOI 10.31860/2712-7591-2023-3-208-225

Дранникова Наталья Васильевна
д-р филол. наук, доцент, ассоциированный научный сотрудник Европейского университета в Санкт-Петербурге.

n.v.drannikova@gmail.com

Морозова Татьяна Николаевна
специалист по учебно-методической работе Северного (Арктического) федерального университета им. М. В. Ломоносова (Архангельск).

morozovatn@gmail.com

Резюме
В статье анализируется автобиография жителя с. Зимняя Золотица Т. Е. Точилова (1881–1939 гг.), написанная им в 1939 г. В 1935 г. Т. Е. Точилов был обложен налогом и лишен избирательных прав. Автобиографию он написал после очередного назначения налога, для того чтобы рассказать о своей тяжелой жизни, полной скитаний и тяжелой работы. Он стремился сделать свою частную жизнь достоянием гласности и репрезентировать себя как человека-труженика, соответствующего идеологии нового советского государства. Т. Е. Точилов известен русской фольклористике как исполнитель былин. Его автобиография включена в контекст социокультурных практик и этнографических реалий Зимней Золотицы. Село Зимняя Золотица имеет поморский тип хозяйствования. В течение всей своей жизни Т. Е. Точилов работал на промысловых судах, принимал участие в зверобойном и рыболовном промыслах. При анализе автобиографического нарратива Т. Е. Точилова мы исходим из того, что автобиография — это сложная словесная конструкция, являющаяся отображением, а не отражением жизни человека. Нарративная стратегия автобиографии Т. Е. Точи-лова заключается в репрезентации его трудовой биографии, поэтому он подробно рассказывает о своих профессиональных занятиях и практически ничего не говорит о личной жизни. Анализируемый источник представляет интерес для фольклористов и антропологов, поскольку в нем подробно изложены поморские социокультурные и профессиональные практики: структура и взаимоотношения в мужской промысловой артели, особенности организации зверобойного и рыболовного промыслов и др. В тексте репрезентируется промысловый календарь Зимнего берега Белого моря.

Ключевые слова: эго-документы, автобиография, поморы, Зимняя Золотица, социокультурные практики, этнокультурная традиция, промысловый фольклор

Natalia V. Drannikova
European University at St. Petersburg St. Petersburg, Russia

Tatiana N. Morozova
Mikhail Lomonosov Northern (Arctic) Federal University Arkhangelsk, Russia

THE AUTOBIOGRAPHY OF TIT EGOROVICH TOCHILOV (1881–1939) IN THE CONTEXT OF THE SOCIO-CULTURAL PRACTICES AND ETHNOGRAPHIC REALITIES OF THE VILLAGE OF ZIMNIAIA ZOLOTITSA

Abstract
The article analyzes the autobiography of Tit Egorovich Tochilov (1881-1939), a resident of Zimniaia Zolotitsa. In 1935, Tochilov was heavily taxed and deprived of the right to vote. He wrote the autobiography in 1939, after he was levied once again. In this text, Tochilov intended to describe his hard life, which was characterized by roaming and continuous work. He sought to make his life story public and to present himself as a hard worker who aligned with the ideology of the new Soviet state. Tit Egorovich Tochilov is known to Russian folklorists as a performer of epic poems (byliny). His autobiography contains descriptions of the socio-cultural practices and ethnographic realities of Zimniaia Zolotitsa. The village of Zimniaia Zolotitsa has an economy that is typical for the Pomor’e region. Throughout his life, Tochilov worked on fishing vessels and participated in the hunt of sea animals and in sea fishing. In our analysis of Tochilov’s autobiographical narrative, we consider an autobiography as a complex verbal construction that is not a reflection but a presentation of a person’s life. Tochilov’s narrative strategy strove to display his work biography. Accordingly, Tochilov talks in detail about his professional activities but relates almost nothing about his personal life. Tochilov’s autobiography is of interest to folklorists and anthropologists because it gives a detailed description of many sociocultural and professional practices of the Pomor’e: the structure and relationships in the male cooperative association (artel’), the organization of the hunt of sea animals and fishing trades, etc. In his narrative, Tochilov regularly refers to the hunting and fishing times for the Winter Coast of the White Sea that are contained in the traditional calendar.

Keywords: ego-documents, autobiography, Pomors, Zimniaia Zolotitsa, social and cultural practices, ethnocultural tradition, fishing and sea-hunting folklore