О деле Офоньки Науменка и о калабрийском пророке Томмазо Кампанелле: люди эпохи барокко


Словесность и история. № 3. 2022

Slovesnost’ i Istotiia № 3. 2022

DOI 10.31860/2712-7591-2022-3-42-71

Плюханова Мария Борисовна
канд. филол. наук, ординарный профессор Университета Перуджи (Перуджа, Италия), научный сотрудник Исследовательского центра Вячеслава Иванова в Риме (Италия).

maria.plioukhanova@unipg.it

Резюме
Московское сыскное дело стрельца Офоньки Науменка 1642 г., обвиненного в намерении «испортить» царицу, не содержит определенных исторических сведений; как исторический источник оно полезно в основном для истории пыток. Под розыск попали сотни людей: стрельцы, пушкари, иноземцы и пр., — руководили бояре и царь. Дело передает атмосферу времени — жестокость, хаотичность, социальный динамизм, общее доверие к магии. Особую ценность представляет текст, найденный при обыске и приведенный в деле, — о калабрийском пророке, объявившем себя сыном Христовым, мессией, собравшем множество людей и намеревавшемся создать царство мира и справедливости. Эта легенда в нашей статье соотнесена с историей калабрийских восстаний 1599 и 1633 гг., с фигурой Томмазо Кампанеллы, вдохновителя волнений, принявшего роль пророка, с его планами создать идеальное общество и обновить мир ввиду приближающейся всеобщей гибели. Эсхатологическая мессианская легенда о калабрийском пророке-избавителе могла найти благодатную почву в московской среде конца 1630-х — 1640-х гг., отмеченной религиозными и социальными брожениями. Как инструмент, помогающий сопоставлять западноевропейские и русские явления XVII в., в статье используется понятие «эпоха барокко», разрабатывавшееся историком Р. Виллари и в сходном ключе — А. М. Панченко.

Ключевые слова: XVII век в России и в Италии, социальные и религиозные движения XVII в., Томмазо Кампанелла, легенда об избавителе, эпоха барокко, эсхатология, милленаризм, мессианство, магия

Maria B. Pliukhanova
Institute of Russian Literature (Pushkinskij Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

THE CASE OF OFON’KA NAUMENOK AND THE CALABRIAN PROPHET TOMMASO CAMPANELLA: PEOPLE OF THE BAROQUE PERIOD

Abstract
In 1642, the strelets Ofonka Naumenok stood trial in Moscow for intending to “spoil” the tsarina. The proceedings of this trial do not contain specific historical information. As a historical source they are useful mainly in the context of the history of torture. Hundreds of people were involved in the criminal proceedings, which were directed by the boyars and the tsar. The account of the trial gives a good sense of the atmosphere of the time — cruelty, chaos, social dynamism, and a widespread belief in magic. Especially valuable is a text that was found during the investigation and included in the trial proceedings. The text was about a Calabrian prophet who proclaimed himself the son of Christ, the Messiah, who gathered numerous followers. and who intended to create a kingdom of peace and justice. This article connects the legend with the history of the Calabrian uprisings of 1599 and 1633, which were inspired by Tommaso Campanella. Campanella took on the role of a prophet with the intention to create an ideal society and to rejuvenate the world before its impending destruction. The eschatological, messianic, and salvational legend about the Calabrian prophet was bound to find rich resonance in Moscovy, which was marked by re-ligious and social unrest at the end of the 1630s and in the 1640s. In the juxtaposition of the seventeenth-century Western European and Russian phenomena, this study employs the concept of the “Baroque period” developed by the historian Rosario Villari and, in a similar way, by Aleksandr Panchenko.

Keywords: the 17th century in Russia and Italy, seventeenth-century social and religious movements, Tommaso Campanella, legends about salvation, Baroque period, eschatology, millenarism, magic