О влиянии древнерусской книжности на былины Восточной Сибири


Словесность и история. № 2. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 2. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-2-33-47

Иванова Татьяна Григорьевна
главный научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)
tgivanova@inbox.ru

Резюме
В статье кратко освещается история заселения двух северо-восточных регионов Сибири — Индигирки (Русского Устья) и Колымы.  Проговаривается также история записи былин в данном регионе. Особый акцент делается на влиянии древнерусской версии «Истории Иудейской войны» Иосифа Флавия на местные былины. Анализируются варианты былины «Михаил Данилович —  малолетний богатырь», вобравшие в себя имя Тита — разрушителя иудейского храма в Иерусалиме. Предлагается гипотеза  заимствования имени Елизар в сюжете «Наезд литовцев» из той же «Истории Иудейской войны». Сопряжение устной песенно-эпической традиции и рукописных памятников в XVII–XVIII вв. стало одним из способов утверждения национального самосознания русских  промышленников Русского Устья и Колымы.

Ключевые слова: Индигирка, Русское Устье, Колыма, былины, сюжеты «Михаил Данилович — малолетний богатырь» и «Наезд литовцев»,  «История Иудейской войны» Иосифа Флавия

Tatyana G. Ivanova
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

THE INFLUENCE OF MEDIEVAL RUSSIAN LITERATURE ON THE EPICS OF EASTERN SIBERIA

Abstract
This article briefly highlights the history of the settlement of the two  northeastern regions of Siberia — the areas of the Indigirka River (Russkoe Ust’e) and the Kolyma River — and discusses the history of the process of the recording of the local epics. The study pays particular attention to the influence of the medieval Russian version of Flavius Josephus’s History of the Jewish War on the local epics. The article analyzes variants of the epic “Mikhail Danilovich the Underage Hero,” which makes use of the name of Titus, the destroyer of the Jewish temple in Jerusalem. The author proposes the hypothesis that the name Elizar, which is found in the episode of “The Raid of the Lithuanians,” was also borrowed from the History of the Jewish War. For the Russian people of the Indigirka and Kolyma regions, this connection of the oral song and epic tradition with handwritten texts became one of many ways to establish their national identity in the 17th and 18th centuries.

Keywords: Indigirka, Russkoe Ust’e, Kolyma, epics, Mikhail Danilovich the Underage Hero, The Raid of the Lithuanians, The History of the Jewish War, Flavius Josephus