«Экосистемы сюжетов»: эмоциональные и когнитивные модели в современной фольклористике


Журнал «Русская литература». 2022. № 1

Russkaia literatura. 2022. № 1

DOI: 10.31860/0131-6095-2022-1-14-29

Александр Александрович Панченко
ведущий научный сотрудник Института русской литературы (Пушкинский Дом) РАН; профессор факультета антропологии европейского университета в Санкт-Петербурге

Aleksandr Aleksandrovich Panchenko
Leading Researcher, Institute of Russian Literature (Pushkinskij Dom), Russian Academy of Sciences; Professor, Department of Anthropology, European university in St. Petersburg

ОRCID: 0000-0002-7292-0303

apanchenko2008@gmail.com

ECOSYSTEMS OF TALES: EMOTIONAL AND COGNITIVE MODELS IN TODAY’S FOLKLORE RESEARCH

Статья посвящена одной из ключевых проблем фольклористики — причинам семантической и синтагматической устойчивости повествовательных сюжетов. влиятельные фольклори­стические теории XX века в целом не предлагают однозначного и последовательного ответа на этот вопрос. новые перспективы для понимания процессов культурно-исторической трансмиссии сюжетов предоставляет так называемая теория мемов. С точки зрения меметического подхода, жизнеспособность тех или иных повествовательных сюжетов определяется не устойчивой семантикой или «историческими корнями», а высокой «когнитивной адаптивностью», с одной стороны, и широкими возможностями для социального использования — с другой. Примеры из современной массовой культуры, в частности — распространение так называемого «пирога счастья», позволяют говорить даже о своего рода симбиозе мемов и биологических организмов. В статье обсуждаются возможности развития теории мемов в контексте акторно-сетевого подхода, антропологии эмоций и когнитивных исследований.

Ключевые слова: трансмиссия повествовательных сюжетов, теория мемов, антропология эмоций, когнитивные исследования, круговые письма, современная легенда.

The article deals with one of the central problems of folklore research, the problem of semantic and syntagmatic stability of narrative plots. Infuential 20th-century theories of folklore have not provided us with a clear and consistent solution. New perspectives for understanding of these processes could be discussed in the context of the ‘meme theory’. In the perspective of memetic approach, viability of tale types is determined by their ‘cognitive adaptability’ and social relevance, rather than stable semantics or ‘historical roots’. Examples from present day popular culture, including the dissemination of the so-called ‘happiness cakes’, seem to point towards a certain symbiosis of memes and biological entities. The paper considers elaboration of memetic approach to culture in relation to the actor-network theory, anthropology of emotions, and cognitive science.

Key words: transmission of tale types, theory of memes, anthropology of emotions, cognitive science, chain letters, contemporary legend.

Список литературы

1. Бессонов И. А. Традиция передачи «святого хлеба» и «пирога счастья» в XX–XXI вв. // Живая старина. 2011. № 3.
2. Борисов С. Б. Современные разновидности русских женских коммуникативно-магических практик // Шадринская старина 2000: краеведческий альманах. Шадринск, 2000. Вып. 8.
3. Вахштайн B. Пересборка повседневности: беспилотники, лифты и проект ПкМ-4 // Логос. 2017. Т. 27. № 2.
4. Дандес А. Фольклор: семиотика и/или психоанализ. М., 2003.
5. Кербелите Б. Неосуществленная идея классификации сказок (заметки о «Морфологии сказки» В. Я. Проппа) // Неизвестные страницы русской фольклористики / Отв. ред. А. Л. Топорков. М., 2015.
6. Кербелите Б. Поиски обряда в сказках (заметки о книге В. Я. Проппа) // Consortium omnis vitae. Сборник статей к 70-летию профессора Ф. П. Федорова. Daugavpils, 2009.
7. Кирзюк А. А. Сюжет — это симптом? Как фольклористы изучают городские легенды // Фольклор и антропология города. 2018. Т. I. № 1.
8. Мелетинский Е. М. Структурно-типологическое изучение сказки // Пропп В. Я. Морфология сказки. 2-е изд. М., 1969.
9. Меррилл Дж. Фольклористические основания книги Виктора Шкловского «О теории прозы» // Новое литературное обозрение. 2015. № 3 (113).
10. Новик Е. С. Система персонажей волшебной сказки // Структура волшебной сказки. М., 2001.
11. Пропп В. Я. Морфология сказки. 2-е изд. М., 1969.
12. Путилов Б. Н. Методология сравнительно-исторического изучения фольклора. Л., 1976.
13. Радченко Д. Одно абсолютно счастливое письмо: к вопросу о распространении фольклора в интернете // Антропологический форум. 2013. № 18.
14. Социология вещей: Сб. статей / Под ред. В. Вахштайна. М., 2006.
15. Терешина Д. «Сострадательный капитализм» и его «речевые жанры»: (вос)производство «историй успеха» в сетевом маркетинге // Изобретение религии: десекуляризация в постсоветском контексте. СПб., 2015.
16. Топорков А. Л. Заключение // Сисиниева легенда в фольклорных и рукописных традициях Ближнего Востока, Балкан и Восточной Европы / Отв. ред. А. Л. Топорков. 2-е изд. М., 2017.
17. Топорков А. Л. Ранние статьи В. Б. Шкловского и учебник М. Н. Сперанского «Русская устная словесность» // Известия РАН. Сер. литературы и языка. 2016. Т. 75. № 2. С. 60–65.
18. Чистов К. В. В. Я. Пропп: легенды и факты // Советская этнография. 1981. № 6.
19. Шкловский В. Б. О теории прозы. М., 1929.
20. Aunger R. The Electric Meme: A new Theory about how We Think. New York, 2002.
21. Bennet G. Bodies: Sex, violence, decease, and death in contemporary legend. Jackson, Mississippi, 2005.
22. Blackmore S. The Meme Machine. Oxford, 1999.
23. Bloch M. A well-disposed social anthropologist’s problems with memes // Darwinizing Culture: The Status оf Memetics as a Science / Ed. by R. Aunger. Oxford, 2000.
24. Boyer P. Religion Explained. The human Instincts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors. London, 2002.
25. Correll T. C. «You know about needle Boy, Right?» Variation in Rumors and Legends about Attacks with HIV-Infected needles // Western Folklore. 2008. Vol. 67. № 1.
26. Darwinizing Culture: The Status оf Memetics as a Science / Ed. by R. Aunger. Oxford, 2000.
27. Dawkins R. The Selfsh Gene. 2nd ed. Oxford, 2006.
28. Dégh L. Legend and Belief. Dialectics of a Folklore Genre. Bloomington; Indianapolis, 2001.
29. Dégh L., Vázsonyi A. The hypothesis of multi-conduit transmission in folklore // Folklore: Performance and communication / Ed. D. Ben-Amos, K. S. Goldstein. Paris, 1975.
30. Distin K. The Selfsh Meme: A Critical Reassessment. Cambridge et al., 2005.
31. Douglas М. Red Riding hood: An Interpretation from Anthropology // Folklore. 1995. Vol. 106.
32. Ellis B. Aliens, Ghosts, and Cults. Jackson, Mississippi, 2003.
33. Eriksson K., Coultas J. C. Corpses, Maggots, Poodles and Rats: Emotional Selection operating in Three Phases of Cultural Transmission of urban Legends // Journal of Cognition and Culture. 2014. Vol. 14.
34. Goodenough O. R., Dawkins R. The ‘St Jude’ mind virus // Nature. 1994. Vol. 371. Sept. 1.
35. Heath Ch., Bell Ch., Sternberg E. Emotional Selection in Memes: The Case of urban Legends // Journal of Personality and Social Psychology. 2001. Vol. 81. № 6.
36. Heyd Th. Email hoaxes: Form, Function, Genre Ecology. Amsterdam, 2008.
37. Koven M. J. Film, Folklore, and urban Legends. Lanham; Maryland; Toronto; Plymouth; uk, 2008.
38. Leavitt J. Meaning and Feeling in the Anthropology of Emotions // American Ethnologist. 1996. Vol. 23. № 3.
39. Norenzayan A., Atran S., Faulkner J., Schaller M. Memory and Mystery: The Cultural Selection of Minimally Counter-intuitive narratives // Cognitive Science. 2006. Vol. 30.
40. Ong W. J. Orality and Literacy: the Technologizing of the Word. 30th anniversary ed. with additional chapters by J. Hartley. New York, 2012.
41. Oring E. Legendry and the Rhetoric of Truth // Journal of American Folklore. 2008. Vol. 121 (480).
42. Oring E. Memetics and Folkloristics: The Applications // Western Folklore. 2014. Vol. 73. № 4.
43. Oring E. Memetics and Folkloristics: The Theory // Western Folklore. 2014. Vol. 73. № 4.
44. Pike K. L. Language in Relation to a unifed Theory of the Structure of human Behavior. Glendale, CA, 1954. Part 1. Summer Institute of Linguistics.
45. Rosenwein B. Problems and Methods in the history of Emotions // Passions in Context. 2010. Vol. 1. № 1.
46. Seljamaa E.-H. Remarks on the historic-geographic Method and Structuralism in Folklore Studies: the Puzzle of Chain Letters // Journal of Ethnology and Folkloristics. 2008. № 1.
47. Sørensen J. Acts that work: A cognitive approach to ritual agency // Method and Theory in the Study of Religion. 2007. T. 19 (3–4).
48. Sperber D. Explaining Culture: A naturalistic Approach. Oxford, 1996.
49. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J. Expect the unexpected? Testing for Minimally Counterintuitive (MCI) Bias in the Transmission of Contemporary Legends: A Computational Phylogenetic Approach // Social Science Computer Review. 2013. Vol. 31. № 1.
50. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J., Flynn E. J. Chicken Tumours and a Fishy Revenge: Evidence for Emotional Content Bias in the Cumulative Recall of urban Legends // Journal of Cognition and Culture. 2017. Vol. 17.
51. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J., Flynn E. G. Serial killers, spiders and cybersex: Social and Survival Information in the Transmission of urban Legends // British Journal of Psychology. 2015. Vol. 106.
52. Toporkov A. L. St Sisinnius’ Legend in Folklore and handwritten Traditions of Eurasia and Africa (outcomes and Perspectives of Research) // Studia Litterarum. 2019. т. 4. № 2.
53. Yarbrough E. Kombucha Culture: An Ethnographic Approach to understanding the Practice of home-Brew kombucha in San Marcos, Texas: Master of Applied Geography Degree. San Marcos, TX, 2017 (https://digital.library.txstate.edu/handle/10877/6756).
54. Zipes J. D. The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social history of a Genre. Princeton, Oxford, 2012.
55. Zipes J. D. What Makes a Repulsive Frog So Appealing: Memetics and Fairy Tales // Journal of Folklore Research. 2008. Vol. 45. № 2.
56. Zipes J. D. Why Fairy Tales Stick: The Evolution and Relevance of a Genre. Тew York, 2006.

References

1. Aunger R. The Electric Meme: A new Theory about how We Think. New York, 2002.
2. Bennet G. Bodies: Sex, violence, decease, and death in contemporary legend. Jackson, Mississippi, 2005.
3. Bessonov I. A. Traditsiia peredachi «sviatogo khleba» i «piroga schast’ia» v XX–XXI vv. // Zhivaia starina. 2011. № 3.
4. Blackmore S. The Meme Machine. Oxford, 1999.
5. Bloch M. A well-disposed social anthropologist’s problems with memes // Darwinizing Culture: The Status оf Memetics as a Science / Ed. by R. Aunger. Oxford, 2000.
6. Borisov S. B. Sovremennye raznovidnosti russkikh zhenskikh kommunikativno-magicheskikh praktik // Shadrinskaia starina 2000: kraevedcheskii al’manakh. Shadrinsk, 2000. Vyp. 8.
7. Boyer P. Religion Explained. The human Instincts that Fashion Gods, Spirits and Ancestors. London, 2002.
8. Chistov K. V. V. Ia. Propp: legendy i fakty // Sovetskaia etnografia. 1981. № 6.
9. Correll T. C. «You know about needle Boy, Right?» Variation in Rumors and Legends about Attacks with HIV-Infected needles // Western Folklore. 2008. Vol. 67. № 1.
10. Dandes A. Fol’klor: semiotika i/ili psikhoanaliz. M., 2003.
11. Darwinizing Culture: The Status оf Memetics as a Science / Ed. by R. Aunger. Oxford, 2000.
12. Dawkins R. The Selfsh Gene. 2nd ed. Oxford, 2006.
13. Dégh L. Legend and Belief. Dialectics of a Folklore Genre. Bloomington; Indianapolis, 2001.
14. Dégh L., Vázsonyi A. The hypothesis of multi-conduit transmission in folklore // Folklore: Performance and communication / Ed. D. Ben-Amos, K. S. Goldstein. Paris, 1975.
15. Distin K. The Selfsh Meme: A Critical Reassessment. Cambridge et al., 2005.
16. Douglas М. Red Riding hood: An Interpretation from Anthropology // Folklore. 1995. Vol. 106.
17. Ellis B. Aliens, Ghosts, and Cults. Jackson, Mississippi, 2003.
18. Eriksson K., Coultas J. C. Corpses, Maggots, Poodles and Rats: Emotional Selection operating in Three Phases of Cultural Transmission of urban Legends // Journal of Cognition and Culture. 2014. Vol. 14.
19. Goodenough O. R., Dawkins R. The ‘St Jude’ mind virus // Nature. 1994. Vol. 371. Sept. 1.
20. Heath Ch., Bell Ch., Sternberg E. Emotional Selection in Memes: The Case of urban Legends // Journal of Personality and Social Psychology. 2001. Vol. 81. № 6.
21. Heyd Th. Email hoaxes: Form, Function, Genre Ecology. Amsterdam, 2008.
22. Kerbelite B. Neosushchestvlennaia ideia klassifkatsii skazok (Zametki o «Morfologii skazki» V. Ia. Proppa) // Neizvestnye stranitsy russkoi fol’kloristiki / Otv. red. A. L. Toporkov. M., 2015.
23. Kerbelite B. Poiski obriada v skazkakh (zametki o knige V. Iа. Proppa) // Consortium omnis vitae. Sbornik statei k 70-letiiu professora F. P. Fedorova. Daugavpils, 2009.
24. Kirziuk A. A. Siuzhet — eto simptom? Kak fol’kloristy izuchaiut gorodskie legendy // Fol’klor i antropologiia goroda. 2018. T. I. № 1.
25. Koven M. J. Film, Folklore, and urban Legends. Lanham; Maryland; Toronto; Plymouth; UK, 2008.
26. Leavitt J. Meaning and Feeling in the Anthropology of Emotions // American Ethnologist. 1996. Vol. 23. № 3.
27. Meletinskii E. M. Strukturno-tipologicheskoe izuchenie skazki // Propp V. Ia. Morfologiia skazki. 2-e izd. M., 1969.
28. Merrill Dzh. Fol’kloristicheskie osnovaniia knigi Viktora Shklovskogo «O teorii prozy» // Novoe literaturnoe obozrenie. 2015. № 3 (113).
29. Norenzayan A., Atran S., Faulkner J., Schaller M. Memory and Mystery: The Cultural Selection of Minimally Counter-intuitive narratives // Cognitive Science. 2006. Vol. 30.
30. Novik E. S. Sistema personazhei volshebnoi skazki // Struktura volshebnoi skazki. M., 2001.
31. Ong W. J. Orality and Literacy: the Technologizing of the Word. 30th anniversary ed. with additional chapters by J. Hartley. New York, 2012.
32. Oring E. Legendry and the Rhetoric of Truth // Journal of American Folklore. 2008. Vol. 121 (480).
33. Oring E. Memetics and Folkloristics: The Applications // Western Folklore. 2014. Vol. 73. № 4.
34. Oring E. Memetics and Folkloristics: The Theory // Western Folklore. 2014. Vol. 73. № 4.
35. Pike K. L. Language in Relation to a unifed Theory of the Structure of human Behavior. Glendale, CA, 1954. Part 1. Summer Institute of Linguistics.
36. Propp V. Ia. Morfologiia skazki. 2-e izd. M., 1969.
37. Putilov B. N. Metodologiia sravnitel’no-istoricheskogo izucheniia fol’klora. L., 1976.
38. Radchenko D. Odno absoliutno schastlivoe pis’mo: k voprosu o rasprostranenii fol’klora v Internete // Antropologicheskii forum. 2013. № 18.
39. Rosenwein B. Problems and Methods in the history of Emotions // Passions in Context. 2010. Vol. 1. № 1.
40. Seljamaa E.-H. Remarks on the historic-geographic Method and Structuralism in Folklore Studies: the Puzzle of Chain Letters // Journal of Ethnology and Folkloristics. 2008. № 1.
41. Shklovskii V. B. O teorii prozy. M., 1929.
42. Sørensen J. Acts that work: A cognitive approach to ritual agency // Method and Theory in the Study of Religion. 2007. T. 19 (3–4).
43. Sotsiologiia veshchei: Sb. statei / Pod red. V. Vakhshtaina. M., 2006.
44. Sperber D. Explaining Culture: A naturalistic Approach. Oxford, 1996.
45. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J. Expect the unexpected? Testing for Minimally Counterintuitive (MCI) Bias in the Transmission of Contemporary Legends: A Computational Phylogenetic Approach // Social Science Computer Review. 2013. Vol. 31. № 1.
46. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J., Flynn E. J. Chicken Tumours and a Fishy Revenge: Evidence for Emotional Content Bias in the Cumulative Recall of urban Legends // Journal of Cognition and Culture. 2017. Vol. 17.
47. Stubbersfeld J. M., Tehrani J. J., Flynn E. G. Serial killers, spiders and cybersex: Social and Survival Information in the Transmission of urban Legends // British Journal of Psychology. 2015. Vol. 106.
48. Tereshina D. «Sostradatel’nyi kapitalizm» i ego «rechevye zhanry»: (vos)proizvodstvo «istorii uspekha» v setevom marketinge // Izobretenie religii: desekuliarizatsiia v postsovetskom kontekste. SPb., 2015.
49. Toporkov A. L. Rannie stat’i V. B. Shklovskogo i uchebnik M. N. Speranskogo «Russkaia ust naia slovesnost’» // Izvestiia RAN. Ser. literatury i iazyka. 2016. T. 75. № 2. S. 60–65.
50. Toporkov A. L. St Sisinnius’ Legend in Folklore and handwritten Traditions of Eurasia and Africa (outcomes and Perspectives of Research) // Studia Litterarum. 2019. Т. 4. № 2.
51. Toporkov A. L. Zakliuchenie // Sisinieva legenda v fol’klornykh i rukopisnykh traditsiiakh Blizhnego Vostoka, Balkan i Vostochnoi Evropy / Otv. red. A. L. Toporkov. 2-e izd. M., 2017.
52. Vakhshtain B. Peresborka povsednevnosti: bespilotniki, lifty i proekt PkM-4 // Logos. 2017. T. 27. № 2.
53. Yarbrough E. Kombucha Culture: An Ethnographic Approach to understanding the Practice of Home-Brew Kombucha in San Marcos, Texas: Master of Applied Geography Degree. San Marcos, TX, 2017 (https://digital.library.txstate.edu/handle/10877/6756).
54. Zipes J. D. The Irresistible Fairy Tale: The Cultural and Social history of a Genre. Princeton, Oxford, 2012.
55. Zipes J. D. What Makes a Repulsive Frog So Appealing: Memetics and Fairy Tales // Journal of Folklore Research. 2008. Vol. 45. № 2.
56. Zipes J. D. Why Fairy Tales Stick: The Evolution and Relevance of a Genre. New York, 2006.