Тадеуш Сухарский (Польша). Метафизические поиски Анджея Стасюка. Анджей Стасюк (Польша). Остается Рогожин? (перевод с польского П. С. Козеренко)


Журнал «Русская литература». 2021. № 3

Russkaia literatura. 2021. № 3

DOI: 10.31860/0131-6095-2021-3-25-28

Тадеуш Сухарский
профессор Института филологии, Поморская Академия в Слупске (Польша)

Tadeusz Sucharski
Professor, Institute of Philology, Pomeranian University in Słupsk (Poland)

tsucharski@wp.pl

THE METAPHYSICAL QUEST OF ANDRZEJ STASIUK

В предисловии описываются главные вехи творческого пути современного польского писателя Анджея Стасюка, рассматриваются особенности поэтики его произведений, характеризуется его отношение к русской культуре и место эссе о Достоевском в контексте метафизических поисков автора.

Ключевые слова: Ф. М. Достоевский, Анджей Стасюк, рецепция, международные связи русской литературы.

The foreword to the essay by the contemporary Polish writer Andrzej Stasiuk describes the main milestones of his career, examines the special features of the poetics of his works, outlines his attitude to the Russian culture and the place of his essay on Dostoevsky in the context of the author’s metaphysical quest.

Key words: F. M. Dostoevsky, Andrzej Stasiuk, reception, international relations of Russian literature.

Анджей Стасюк
писатель (Польша)

Andrzej Stasiuk
writer (Poland)

Полина Сергеевна Козеренко
переводчица (Польша)

Polina Sergeevna Kozerenko
translator (Poland) redakcja@culture.pl

THAT LEAVES ROGOZHIN?

Размышления автора по поводу чтения романа «Идиот» включают как личные впечатления от персонажей романа, пережитые в отрочестве, так и поиск метафизических основ, объединяющих сформированные этим романом читательские представления о России и русских XIX века и современности. Рогожин в его рассуждениях предстает как единственный по-настоящему живой персонаж на фоне призрачного окружения.

Ключевые слова: Ф. М. Достоевский, «Идиот», рецепция.

The author’s refl ections on reading The Idiot encompass both his own perception of the characters in the novel, experienced in his adolescence, and the search for the metaphysical foundations that would consolidate the reader’s ideas about Russia and the Russians of the 19th century and the present, as formed by the novel. According to Stasiuk, Rogozhin is the only truly alive character, who stands out against the ghostly environment.

Key words: F. M. Dostoevsky, The Idiot, reception.