Журнал «Русская литература». 2021. № 3
Russkaia literatura. 2021. № 3
DOI: 10.31860/0131-6095-2021-3-226-248
Маша Левина-Паркер (США)
независимый исследователь
Masha Levina-Parker
independent researcher
mashalev2008@gmail.com
LOLITA IN LOLITA
Задача статьи — исследовать, как строится в романе образ Лолиты. Лолита как будто всецело создается повествованием Гумберта. Но Набоков конструирует свой роман так, что некоторая эмпирика, служащая построению образа Лолиты, ускользает от контроля повествователя. Чтобы понять, как строится образ Лолиты, необходимо понять, как строится — Набоковым — рассказ Гумберта о Лолите. Внутри рассказа спрятаны автономные свидетельства, расходящиеся с видимой частью рассказа и корректирующие портрет Лолиты.
Ключевые слова: В. Набоков, «Лолита», игра, расщепление, нимфетка, тело, внешнее-внутреннее.
The article explores the construction of the image of Lolita in the novel. Seemingly, the image of Lolita is a complete construct of Humbert’s narration. However, Nabokov’s way of composing the no vel allows certain empirics contributing to formation of Lolita’s image to escape the control of the narrator. In order to understand how Lolita’s image is constructed, it is necessary to analyze how Nabokov constructs Humbert’s narration about Lolita. Humbert’s narration contains certain hidden autonomous signs that diverge from visible dimension of his narration and modify the portrait of Lolita.
Key words: V. Nabokov, Lolita, game, dissociation, nymphet, body, external-internal.
Список литературы
1. Достоевский Ф. М. Полн. cобр. соч.: В 30 т. Л., 1973. Т. 6.
2. Женетт Ж. Фигуры: В 2 т. М., 1998. Т. 2.
3. Набоков В. Собр. соч. американского периода. СПб., 2000. Т. 2.
4. Набоков В. Собр. соч. русского периода: В 5 т. СПб., 2004. Т. 3, 4.
5. Butler D. Lolita Lepidoptera // Critical Essays on Vladimir Nabokov / Ed. by Phyllis A. Roth. Boston, 1984.
6. De la Durantaye L. Style is matter. The Moral Art of Vladimir Nabokov. Ithaca; London, 2007.
7. Frosch T. R. Parody and Authenticity in Lolita // Nabokov’s Fifth Arc: Nabokov and Others on His Life’s Work / Ed. by J. E. Rivers and Charles Nicol. Austin, 1982.
8. Gasparini P. Autofi ction. Une aventure de langage. Paris, 2008.
9. Genette G. Figures III. Paris, 1972.
10. Nabokov V. Lolita / The annotated Lolita, ed., with preface, introduction and notes by Alfred Appel, Jr., revised and updated. New York, 1991.
11. Nabokov V. Lectures on Literature. San Diego, 1982.
12. Proffer C. Keys to Lolita. Bloomington, 1968.
13. Shute J. «So Nakedly Dressed» The Text of the Female Body in Nabokov’s Novels // Vladimir Nabokov’s Lolita. A Casebook / Ed. by Ellen Pifer. Oxford, 2003.
14. Tamir-Ghez N. The Art of Persuasion in Nabokov’s Lolita // Vladimir Nabokov’s Lolita. A Casebook / Ed. by Ellen Pifer. Oxford, 2003.
References
1. Butler D. Lolita Lepidoptera // Critical Essays on Vladimir Nabokov / Ed. by Phyllis A. Roth. Boston, 1984.
2. De la Durantaye L. Style is matter. The Moral Art of Vladimir Nabokov. Ithaca; London, 2007.
3. Dostoevskii F. M. Poln. sobr. soch.: V 30 t. L., 1973. T. 6.
4. Frosch T. R. Parody and Authenticity in Lolita // Nabokov’s Fifth Arc: Nabokov and Others on His Life’s Work / Ed. by J. E. Rivers and Charles Nicol. Austin, 1982.
5. Gasparini P. Autofi ction. Une aventure de langage. Paris, 2008.
6. Genette G. Figures III. Paris, 1972.
7. Nabokov V. Lolita / The annotated Lolita, ed., with preface, introduction and notes by Alfred Appel, Jr., revised and updated. New York, 1991.
8. Nabokov V. Lectures on Literature. San Diego, 1982.
9. Nabokov V. Sobr. soch. amerikanskogo perioda. SPb., 2000. T. 2.
10. Nabokov V. Sobr. soch. russkogo perioda: V 5 t. SPb., 2004. T. 3, 4.
11. Proffer C. Keys to Lolita. Bloomington, 1968.
12. Shute J. «So Nakedly Dressed» The Text of the Female Body in Nabokov’s Novels // Vladimir Nabokov’s Lolita. A Casebook / Ed. by Ellen Pifer. Oxford, 2003.
13. Tamir-Ghez N. The Art of Persuasion in Nabokov’s Lolita // Vladimir Nabokov’s Lolita. A Casebook / Ed. by Ellen Pifer. Oxford, 2003.
14. Zhenett Zh. Figury: V 2 t. M., 1998. T. 2.