«Сон Богородицы»: апокриф и духовный стих в семье Крюковых на Зимнем берегу Белого моря


Словесность и история. № 2. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 2. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-2-158-174

Комелина Наталья Геннадьевна
старший научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)
komlng@mail.ru

Резюме
Настоящей работой автор продолжает серию статей о соотношении книжно-рукописной и устной культуры на Зимнем берегу Белого моря. В статье исследуется функционирование в этом регионе в XIX–Х вв. апокрифического сюжета — «Сон Богородицы». В отделе рукописей БАН хранится текст «Сна», полученный от Крюковых. Духовный стих на этот сюжет был записан в 1939 г. от сказительницы М. С. Крюковой. Сюжет исполнительница усвоила на Терском берегу Белого моря, ее  вариант близок к записям Западного Поморья. Однако она довольно свободно обращается с текстом и расширяет сюжет за счет дополнительных сведений. В приложении к статье публикуются оба исследованных текста.

Ключевые слова: поморы, старообрядцы, фольклор, духовный стих, апокриф

Natalja G. Komelina
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

A DREAM OF THE MOTHER OF GOD: AN APOCHRYPH AND A SPIRITUAL VERSE IN THE KRIUKOV FAMILY FROM THE WINTER COAST OF THE WHITE SEA

Abstract
This study adds to a series of articles by the author about the relationship between the manuscript book culture and the oral culture on the Winter Coast region of the White Sea. The article examines the functioning of an apocryphal story called A Dream of the Mother of God, which was popular in that region in the 19th and 20th centuries. A nineteenth century manuscript copy of this text, now in possession of the Department of Manuscripts of the Library of the Russian Academy of Sciences in St. Petersburg, was once obtained from the Kriukov family. In 1939, a spiritual verse on the same subject was recorded from the performer M. S. Kriukova. She learned the plot of the spiritual verse on the Tersky Coast of the White  Sea; her version of the verse is close to the one found in recordings from the western part of the Pomor’e. Nevertheless, she handles the text quite freely and expands its plot with additional details. The texts of the manuscript copy of the spiritual verse and of the version performed by Kriukova are published in an appendix to the article.

Keywords: Pomory, Old Believers, folklore, spiritual verse, apocrypha