Принцип троичности в сюжете Жития Иринарха Ростовского


Словесность и история. № 2. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 2. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-2-72-86

Лобакова Ирина Анатольевна
старший научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)
irinairli@mail.ru

Резюме
В статье анализируется художественный принцип троичности, положенный в основу построения сюжета в Житии Иринарха  Ростовского, написанном его учеником иноком Александром в 1620-х гг. Житие пронизано триадами: пророчества, видения, пребывание в трех монастырях, три встречи с ростовским юродивым Иоанном, три предмета аскетического служения, три дара мирян, три инока-последователя в трудах подвижника, три игумена — гонителя святого, три монаха в одном затворе, три встречи с польскими полководцами, три благословения на битву русских воевод. Элементы каждой из триад иногда следуют друг за другом, но чаще отделены значительными фрагментами текста. Рассмотрены эпизоды, содержащие триады, предпринята попытка определить, какова их роль в сюжете произведения и можно ли говорить о влиянии принципа троичности на композицию памятника.

Ключевые слова: Житие Иринарха Ростовского, агиография, поэтика, принцип троичности, сюжетные триады, эпоха Смуты

Irina A. Lobakova
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

THE RULE OF THREE IN THE PLOT OF THE LIFE OF IRINARKH OF ROSTOV

Abstract
This article analyzes the use of the rule of three as an artistic principle that underlies the plot of the Life of Irinarkh of Rostov, which was written by his disciple, the monk Alexander in the 1620s. The Life includes many triads: Irinarkh’s triple prophecies and his triple visions on different occasions, his stay in three monasteries and three meetings with John, a holy fool from Rostov. Moreover, the article examines three objects of Irinarkh’s ascetic feats and three gifts from laymen, three monks who imitated Irinarkh’s ascetic life, three hegumens who persecuted the saint, three meetings with Polish generals, and three occasions on which Irinarkh blessed Russian military commanders before battle. Sometimes the elements of these triads follow one after another. More often, however, they appear separately from each other in different parts of the text. The article examines the episodes that contain the triads and attempts to determine their role in the plot of the Life of Irinarkh. It also considers the question whether the rule of three affects the composition of the text.

Keywords: Life of Irinarkh of Rostov, hagiography, poetics, rule of three, triads, tripling in literature, Time of Troubles