«Сказание о Словене и Русе» — первый нарратив раннемодерной москворусской нации: опыт нового прочтения


Словесность и история. № 2. 2022

Slovesnost’ i Istotiia № 2. 2022

DOI 10.31860/2712-7591-2022-2-121-152

Доронин Андрей Владимирович
канд. ист. наук, научный сотрудник Германского исторического института в Москве (ГИИМ).

andrej.doronin@dhi-moskau.org

Резюме
Созданное в 1630-е гг. Сказание о Словене и Русе, освещающее древность руси от Потопа до призвания Рюриковичей, — центральный, притом неудовлетворительно изученный памятник российского историописания первой половины XVII в. Он не просто выбивается из русской летописной традиции, но чужероден ей. В его фокусе этнокультурные, а не династические / государственные истоки руси — начала народа русь, а не государства Русь. Новгородоцентричный, он оппонирует киеворусскому нарративу. Сказание — компиляция заемных сюжетов из синхронизированной Ренессансом европейской древности — предлагает (московской) руси новую точку отсчета ее истории и новые вехи, корректирует линии ее преемственности, вступая в противоречие с изоляционистским трендом «древнерусской традиции». Толчком к его созданию послужила Смута, заставившая московскую русь задуматься о своем месте в новой Европе. Сказание рассмотрено здесь в общеевропейском идейном и культурном контексте как первый раннемодерный национальный нарратив московской руси.

Ключевые слова: Сказание о Словене и Русе, русь, древность, Скиф и Зардан, Словен и Рус, раннее Новое время, раннемодерный нациогенез, ветхозаветные генеалогии, универсальные и гентильные исторические парадигмы, исторические нарративы, российская историография.

Andrej V. Doronin
Deutsches Historisches Institut Moscow, Russia

THE TALE OF SLOVEN AND RUS AS THE FIRST NARRATIVE OF THE EARLY MODERN MUSCOVITE RUSSIAN NATION: A NEW APPROACH TO THE INTERPRETATION OF THE TALE

Abstract
Created in the 1630s, the legend of Sloven and Rus illuminates the early history of Rus’ from the Great Flood to the invitation of Rurik. Although this tale is one of the principal pieces of Russian historical writing from the first half of the 17th century, I suggest that it remains misunderstood. It not only stands out from the Old Russian chronicle tradition but is also alien to it. The legend is concerned with the ethno-cultural rather than the dynastic or state origins of Rus’, the beginnings of the Rus’ people rather than the Rus’ state. Focused on Novgorod, it opposes the Kievan Rus’ narrative. The legend is a compilation of borrowed stories about European antiquity synchronized by Renaissance humanists. The Tale of Sloven and Rus offered Muscovite Rus’ a new starting point and set new milestones for its history, adjusted its branches of succession to European ancestry, and in this way opposed the isolationist trend of the “Old Russian tradition”. The Time of Troubles (Smuta), which compelled Muscovite Russia to think about its place in the new Europe, was the very impetus for the creation of this legend. The article considers the legend as the first early modern national narrative of Muscovite Rus’ within the general European ideological and cultural context.

Keywords: Legend of Sloven and Rus, Rus’, ancient history, Scythos and Zardan, Sloven and Rus, early modern nation-building, Old Testament genealogies, universal and gentile historical paradigms, historical narratives, Russian historiography.