Russkaya literatura. 2024. № 4
DOI: 10.31860/0131-6095-2024-4-201-214
Сергей Александрович Огудов
старший научный сотрудник Центра научного проектирования Управления по научной работе РГГУ
Sergei Aleksandrovich Ogudov
Senior Researcher, Russian State University for the Humanities (Moscow)
ORCID: 0000-0002-5309-0754
s.ogudov@gmail.com
MULTIMODAL NARRATION IN THE SCREENPLAYS BY V. V. MAYAKOVSKY
В статье киносценарии В. В. Маяковского рассматриваются как мультимодальные нарративы, основанные на объединении моделей игрового, хроникально-документального и анимационного кино. На примерах из сценариев «Позабудь про камин», «Сердце кино», «Бенц № 22» и других раскрыто взаимодействие модусов передачи истории, позволяющих Маяковскому планировать постановку как сложный синтез нескольких видов кино.
Ключевые слова: нарратив, литературный сценарий, мультимодальность, кинематограф, медиум.
The article analyzes the screenplays by V. V. Mayakovsky as multimodal narratives that combine the models of feature films, documentaries and animation. Using the scripts for Farewell to the Fireplace, The Heart of Cinema, Benz No. 22 and others as the case studies, the interactions between the modes of transmitting a story line are revealed, highlighting Mayakovsky’s plan of the production as a complex synthesis of several cinematic strategies.
Key words: narrative, screenplay, multimodality, cinema, medium.
Список литературы
1. Айснер Л. Демонический экран. М., 2010.
2. Белова Л. И. Сквозь время. Очерки истории советской кинодраматургии. М., 1978.
3. Вайсфельд И. В. Мастерство кинодраматурга. М., 1961.
4. Гуревич С. Д. Советские писатели в кинематографе (20–30-е годы). Л., 1975.
5. Кибрик А. А. Русский мультиканальный дискурс. Часть 1. Постановка проблемы // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 1.
6. Кузнецова В. А. У кино был друг: Кинодраматургия В. В. Маяковского (рукопись).
7. Маяковский В. В. Караул! // Маяковский В. В. Полн. собр. соч.: В 12 т. М., 1947. Т. 11.
8. Огудов С. А. Киноповествование В. В. Маяковского: соединение разных видов кино в сценарии «Как поживаете?» // Славистический сборник. 2019. № 95.
9. Пронин А. А. Бумажный Вертов / Целлулоидный Маяковский. М., 2020.
10. Терехина В. Н. Экспрессионизм в русской литературе первой трети ХХ века: Генезис. Историко-культурный контекст. Поэтика. М., 2009.
11. Шмид В. Отбор и конкретизация в словесной и кинематографической наррации // Narratorium. 2011. № 1–2 (http://narratorium.rggu.ru/article.html?id=2017636; дата обращения: 31.10.2024).
12. Gibbons A. Multimodality, Cognition and Experimental Literature. London; New York: Routledge, 2012.
13. Hake S. Weimar Film Theory // Weimar Thought: A Contested Legacy / Ed. by P. E. Gordon, J. P. McCormick. Princeton University Press, 2013.
14. Hallet W. Reading Multimodal Fiction: A Methodological Approach // Anglistic. 2018. Vol. 29. Iss. 1.
15. Herman D. Storytelling and the Sciences of Mind. Cambridge; London, 2013.
16. Igelström A. Narration in Screenplay Text: A Thesis Submitted to the College of Arts and Humanities in Candidacy for the Degree of Doctor of Philosophy. Bangor University, 2014.
17. Ksenofontova A. The Modernist Screenplay: Experimental Writing for Silent Film. Palgrave Macmillan, 2020.
18. Macdonald I. W. Screenwiting Poetics and the Screen Idea. Palgrave Macmillan, 2013.
19. Maras S. Screenwriting: History, Theory and Practice. London; New York, 2009.
20. Nannicelli T. A Philosophy of the Screenplay. New York; London, 2016.
21. Ogudov S. The Film Script as Oral Narrative of Personal Experience in Aleksandr Rzheshevskii’s Oeuvre // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2022. Vol. 16. Iss. 3.
22. Page R. Introduction // New Perspectives on Narrative and Multimodality / Ed. by R. Page. New York; London: Routledge, 2010.
23. Palmer A. Fictional Mind. Linkoln; London, 2004.
24. Price S. A History of Screenplay. Palgrave Macmillan, 2013.
25. Price S. The Screenplay: Authorship, Theory and Criticism. Palgrave Macmillan, 2010.
26. Zeman S. Oraliry, Visualization and the Historical Mind: The «Visual Present» in (Semi-) oral Epic Poems and Its Implications for a Theory of Cognitive Oral Poetics // Oral Poetics and Cognitive Science. Berlin; Boston, 2016.
References
1. Aisner L. Demonicheskii ekran. M., 2010.
2. Belova L. I. Skvoz’ vremia. Ocherki istorii sovetskoi kinodramaturgii. M., 1978.
3. Gibbons A. Multimodality, Cognition and Experimental Literature. London; New York: Routledge, 2012.
4. Gurevich S. D. Sovetskie pisateli v kinematografe (20–30-e gody). L., 1975.
5. Hake S. Weimar Film Theory // Weimar Thought: A Contested Legacy / Ed. by P. E. Gordon, J. P. McCormick. Princeton University Press, 2013.
6. Hallet W. Reading Multimodal Fiction: A Methodological Approach // Anglistic. 2018. Vol. 29. Iss. 1.
7. Herman D. Storytelling and the Sciences of Mind. Cambridge; London, 2013.
8. Igelström A. Narration in Screenplay Text: A Thesis Submitted to the College of Arts and Humanities in Candidacy for the Degree of Doctor of Philosophy. Bangor University, 2014.
9. Kibrik A. A. Russkii mul’tikanal’nyi diskurs. Chast’ 1. Postanovka problem // Psikhologicheskii zhurnal. 2018. T. 39. № 1.
10. Ksenofontova A. The Modernist Screenplay: Experimental Writing for Silent Film. Palgrave Macmillan, 2020.
11. Kuznetsova V. A. U kino byl drug: Kinodramaturgiia V. V. Maiakovskogo (rukopis’).
12. Macdonald I. W. Screenwiting Poetics and the Screen Idea. Palgrave MacMillan, 2013.
13. Maiakovskii V. V. Karaul! // Maiakovskii V. V. Poln. sobr. soch.: V 12 t. M., 1947. T. 11.
14. Maras S. Screenwriting: History, Theory and Practice. London; New York, 2009.
15. Nannicelli T. A Philosophy of the Screenplay. New York; London, 2016.
16. Ogudov S. A. Kinopovestvovanie V. V. Maiakovskogo: soedinenie raznykh vidov kino v stsenarii «Kak pozhivaete?» // Slavisticheskii sbornik. 2019. № 95.
17. Ogudov S. The Film Script as Oral Narrative of Personal Experience in Aleksandr Rzheshevskii’s Oeuvre // Studies in Russian and Soviet Cinema. 2022. Vol. 16. Iss. 3.
18. Page R. Introduction // New Perspectives on Narrative and Multimodality / Ed. by R. Page. New York; London: Routledge, 2010.
19. Palmer A. Fictional Mind. Linkoln; London, 2004.
20. Price S. A History of Screenplay. Palgrave Macmillan, 2013.
21. Price S. The Screenplay: Authorship, Theory and Criticism. Palgrave Macmillan, 2010.
22. Pronin A. A. Bumazhnyi Vertov / Tselluloidnyi Maiakovskii. M., 2020.
23. Shmid V. Otbor i konkretizatsiia v slovesnoi i kinematograficheskoi narratsii // Narratorium. 2011. № 1–2 (http://narratorium.rggu.ru/article.html?id=2017636; data obrashcheniia: 31.10.2024).
24. Terekhina V. N. Ekspressionizm v russkoi literature pervoi treti XX veka: Genezis. Istorikokul’turnyi kontekst. Poetika. M., 2009.
25. Vaisfel’d I. V. Masterstvo kinodramaturga. M., 1961.
26. Zeman S. Oraliry, Visualization and the Historical Mind: The «Visual Present» in (Semi-) oral Epic Poems and Its Implications for a Theory of Cognitive Oral Poetics // Oral Poetics and Cognitive Science. Berlin; Boston, 2016.