О ДАТИРОВКЕ ПУШКИНСКОГО НАБРОСКА «ВЕЗУВИЙ ЗЕВ ОТКРЫЛ…» Из наблюдений над рукописями


DOI: 10.31860/0236-2481-2025-39-190-197

Татьяна Ивановна Краснобородько
Институт русской литературы (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)
tak204@yandex.ru

В статье на основании палеографического и текстологического изучения двух черновых автографов стихотворного наброска «Везувий зев открыл — дым хлынул клубом — пламя…» уточняется хронология работы над этим незавершенным пушкинским замыслом, в котором отразились первые впечатления поэта от грандиозного исторического полотна К. П. Брюллова. Для уточнения существующих в пушкиноведении датировок «Везувия…» привлечен широкий автографический и биографический контекст.

Ключевые слова: незавершенные произведения А. С. Пушкина, текстология, палеография, датировка произведений, «Последний день Помпеи» К. П. Брюллова, «болдинская осень» 1834 г.

Tat’yana Ivanovna Krasnoborod’ko
The Institute of Russian Literature (Pushkin House) of the Russian Academy of Sciences (Saint Petersburg)

DATING PUSHKIN’S DRAFT “VEZUVII ZEV OTKRYL…” (“VESUVIUS OPENED ITS MAW…”) From Observations on Manuscripts

This article clarifi es the chronology of Pushkin’s work on the unfi nished draft “Vezuvii zev otkryl…” (“Vesuvius opened its maw…”), which refl ects the poet’s initial impressions of the grand historical painting by Karl Briullov. The analysis is based on paleographic and textual examination of two draft versions of “Vesuvius…”, with an eye to determine the date of its creation. In addition to autographic and textual analysis, a broader biographical context of Pushkin’s life is also considered to better understand the dating of this work.

Keywords: unfi nished works of Alexander Pushkin, textual studies, paleography, dating of works, The Last Day of Pompeii, Karl Briullov, Boldino Autumn 1834.