DOI: 10.31860/0236-2481-2025-39-165-189
Александр Долинин
Висконсинский университет в Мэдисоне (Мэдисон, Висконсин; США)
aadolinin@yahoo.com
В статье предлагается новое прочтение чернового наброска Пушкина «Везувий зев открыл…», который до сих пор рассматривался исключительно как попытка экфрасиса картины К. Брюллова «Последний день Помпеи». Хотя картина Брюллова, которую Пушкин видел в Петербурге, несомненно, дала толчок его замыслу, в наброске отразилась лишь одна деталь: падающие статуи античных богов. Автор показывает, что Пушкин опирался главным образом на литературные источники — как письма Плиния об извержении Везувия, так и на западноевропейскую поэтическую традицию изображения гибели Помпеи и отзывы о картине Брюллова русских, итальянских и французских критиков. Пушкинской трактовке катастрофы противопоставляется панегирическая статья Гоголя о «Последнем дне Помпеи», а в постскриптуме дается объяснение одному темному месту в ней.
Ключевые слова: А. С. Пушкин, «Везувий зев открыл…», гибель Помпеи, К. П. Брюллов, экфрасис, литературная традиция, Н. В. Гоголь.
Alexander Dolinin
University of Wisconsin—Madison (Madison, WI; USA)
PUSHKIN’S DRAFT “VEZUVII ZEV OTKRYL…” (“VESUVIUS OPENED ITS MAW…”) Text, sources, contexts
This article off ers a new interpretation of Pushkin’s unfi nished rough draft “Vezuvii zev otkryl…” (“Vesuvius opened its maw…”), which has been read exclusively as an attempt of ekphrasis of Briullov’s painting The Last Day of Pompeii. Though the painting seen by Pushkin in Petersburg did give an impetus to the draft, there is only one image common for both, that of the falling statues of pagan gods. The author shows that Pushkin’s imagery relied mostly on literary sources: the letters of Pliny the Younger on the eruption of Vesuvius, a number of poems on the destruction of Pompeii by European authors, and responses to Briullov’s painting by Russian, Italian, and French critics. Pushkin’s vision of the catastrophe is contrasted to Gogol’s panegyric essay extolling Briullov’s genius. The postscriptum to the article provides an explanation of an obscure passage in Gogol’s essay.
Keywords: Alexander Pushkin, “Vezuvii zev otkryl…” (“Vesuvius opened its maw…”), destruction of Pompeii, Karl Briullov, ekphrasis, poetic tradition, Nikolay Gogol.