Странности людоедства Яги (мотив кормления / поедания)


Словесность и история. № 4. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 4. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-4-96-113

Никитина Алла Владимировна
канд. филол. наук, ст. научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)
centsouffle@gmail.com

Резюме
Рассмотрено людоедство как одна из функциональных характеристик Бабы-Яги. Внимание было сфокусировано на типе Яги —  похитительницы детей и людоедки. Задачей исследования было выявление специфических черт людоедства Яги, различающих Ягу и сказочную ведьму. Для анализа взяты различные по времени и региональной принадлежности тексты сказок, в которых Яга предстает людоедкой, прежде всего — варианты сюжета 327 — 327С, F ‘Мальчик и ведьма’ и 327А ‘Дети (брат и сестра) у ведьмы’. Поскольку интерес представлял также вопрос определения времени появления Яги-людоедки и ее генезиса, предпочтение отдавалось текстовому материалу наиболее ранних сказочных сборников, включая лубочные и полулубочные, а также рукописным источникам. Одним из наиболее интересных выявленных специфических элементов людоедства и Яги, и ведьмы оказался мотив кормления / поедания. Подтверждена вероятность того, что подтип Яги-людоедки возник на основе переводных и качественно переработанных  западноевропейских сказок, активно осваиваемых в начале XIX в. окололитературными и литературными процессами.

Ключевые слова: сказка, ведьма, людоедство, Баба-Яга, избушка на курьих ножках, пряничный домик, небесная мельница

Alla V. Nikitina
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

THE ODDITIES OF BABA YAGA’S CANNIBALISM (THE FEEDING/EATING MOTIF)

Abstract
This study considers Baba Yaga’s cannibalism as one of her functional characteristics and focuses on the representations of Baba Yaga as a kidnapping cannibal. This article seeks to reveal the specific features of Yaga’s cannibalism that distinguish her from fairy tale witches. The analysis is based on tales from different historical times and geographical locations. The texts examined by the author are variants and combinations of several subtypes of the tale type ATU 327, mainly “The Devill/Witch Carries the Hero Home in a Sack” (ATU 327С), “The Witch and the Fisher Boy” (ATU 327F), and “The Children with the Witch” (ATU 327A). In order to determine the time and genesis of the image of Yaga as a cannibal, the author selected texts that are found in the earliest available anthologies of fairy tales, including those contained in popular printed books with pictures (lubki) or without them, and in manuscripts. Among the distinctive traits of cannibalism featured by both Yaga and the witch, the feeding/eating motif is especially interesting. This study confirms that the cannibalistic subtype of Baba Yaga likely emerged from translated and thoroughly reworked Western European tales, which were actively developed in the literature and related arts of the early nineteenth century.

Keywords: fairy tale, witch, cannibalism, Baba Yaga, hut on chicken’s legs, gingerbread house, celestial mill