Сотрудники ЦК ВЛКСМ как критики: границы подцензурной литературы в записках и постановлениях об издательстве «Молодая гвардия» конца 1950-х — первой половины 1960-х гг.


Словесность и история. № 3. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 3. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-3-164-175

Лукин Максим Юрьевич
докторант Пенсильванского университета

maklukin@sas.upenn.edu

Резюме
В статье представлен анализ записок и постановлений ЦК ВЛКСМ, в которых оценивалась деятельность издательства «Молодая гвардия». Критические отклики на книги, выпущенные в конце 1950-х — начале 1960-х гг. в редакциях пионерской литературы, русской поэзии и научной фантастики издательства, позволяют автору реконструировать нормативные представления об официальной, подцензурной молодежной литературе. «Комсомольской» критике подвергались упоминания супружеских измен и романтических отношений, эмоциональной сложности человека, а также сформулированные эзоповым языком политические высказывания. Кроме того, объектом критики становилась ирония (понимаемая как двусмысленность) и эксперименты с поэтической формой («формалистические выверты»). Критика книг в записках и постановлениях ЦК ВЛКСМ фиксировала границы допустимого в дискурсивном поле подцензурной молодежной литературы и — в случае их нарушения — приводила к конкретным репрессивным последствиям: выговорам редакторам и проблемам с возможностями дальнейшей публикации произведений у авторов. Поэтому ЦК ВЛКСМ можно считать частью системы институтов, управляющих производством молодежной культуры в СССР.

Ключевые слова: издательство «Молодая гвардия», ЦК ВЛКСМ, СССР 1950–1960-х гг., советское книгоиздание, цензура, подцензурная литература, молодежная политика, советская молодежная культура, советская поэзия, советская научная фантастика, институты литературы

Maxim Yu. Lukin
University of Pennsylvania, Philadelphia, PA, USA

THE KOMSOMOL CENTRAL COMMITTEE STAFF AS CRITICS: THE LIMITS OF CENSORED LITERATURE IN THE RESOLUTIONS ON THE PUBLISHING HOUSE MOLODAIA GVARDIA IN THE LATE 1950S AND EARLY 1960S

Abstract
The article analyzes the notes and resolutions of the Komsomol Central Committee that evaluated the activities of the publishing house Molodaia Gvardiia. The author reconstructs normative perceptions of censored youth literature through critical comments on books published in the late 1950s and early 1960s by those editorial departments of this publishing house that specialized in literature about young Soviet pioneers, Russian poetry, and science fiction. The censors criticized references to extramarital affairs and romantic relationships, intricacies of human emotions and political statements conveyed in an “Aesopian language.” Furthermore, they condemned the use of irony, which they interpreted as ambiguity, and labeled experiments with innovative poetic forms as “formalistic twists” (vyverty). Criticism in the notes and resolutions of the Komsomol Central Committee established boundaries for permissible discourse in censored youth literature. At the same time, it led to concrete repressive consequences: reprimands for editors and problems with further publications for authors. Therefore, the Komsomol Central Committee can be considered a part of the institutional system that governed the production of youth culture in the USSR.

Keywords: Publishing house Molodaia Gvardia, Komsomol Central Committee, the USSR in the 1950s and 1960s, Soviet book publishing, censorship, censored literature, youth policy, Soviet youth culture, Soviet poetry, Soviet science-fiction, literary institutions