«Изображать не битву, а символ битвы»: Д. С. Лихачев как автор набросков к «Слову о полку Игореве»


Словесность и история. № 1. 2024

Slovesnost’ i Istoriia № 1. 2024

DOI 10.31860/2712-7591-2024-1-95-107

Лобакова Ирина Анатольевна
канд. филол. наук, старший научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург)

irinairli@mail.ru

Резюме
Проблема прочтения текста «Слова о полку Игореве» художниками уже ставилась исследователями, так как этот памятник древнерусской литературы более других привлекал внимание иллюстраторов. Многообразие художественных решений (от театральных до монументальных, от попыток передать реальность прошлого до многофигурных композиций авторских интерпретаций минувшего) нашло выражение в изданиях к 800-летию похода Игоря 1185 г. В обнаруженном в архиве Д. С. Лихачева черновике письма к Н. Н. Акатовой содержатся важные наблюдения ученого о принципах иллюстрирования памятника (символическое прочтение материала, использование в оформлении разнообразных птиц, а также элементов, связанных со смеховой культурой). Однако наибольший интерес представляют наброски, сделанные его рукой, с комментариями к ним.

Ключевые слова: «Слово о полку Игореве», принципы иллюстрирования, Д. С. Лихачев, архив ученого

Irina A. Lobakova
Institute of Russian Literature (Pushkinskii Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

«DEPICTING NOT THE BATTLE, BUT THE SYMBOL OF THE BATTLE»: DMITRY S. LIKHACHEV AS THE AUTHOR OF SKETCHES FOR THE LAY OF IGOR’S CAMPAIGN

Abstract
The problem of how artists read and interpret the text of The Lay of Igor’s Campaign has already been discussed by researchers since this text has attracted the attention of illustrators more than any other source of Old Russian literature. Publications in honor of the 800th anniversary of Igor’s campaign in 1185 expressed a variety of artistic solutions, ranging from theatrical to monumental and including attempts to convey the reality of the past. The draft of a letter to Natalia N. Akatova, which was discovered in Likhachev’s archive, contains significant notes by the scholar on the principles of illustrating the text (the symbolic reading of the material, the use of different varieties of birds in the design, and elements associated with the culture of laughter). Of particular interest are the sketches that Likhachev himself made and annotated with comments.

Keywords: The Lay of Igor’s Campaign, principles of illustration, Dmitry Likhachev’s archive