Вирши Димитрия Ростовского в выходной записи старообрядца Максима около 20-х гг. XIX в.


Словесность и история. № 2. 2022

Slovesnost’ i Istotiia № 2. 2022

DOI 10.31860/2712-7591-2022-2-55-61

Калугин Василий Васильевич
д-р филол. наук, профессор, ведущий научный сотрудник ИРЯ им. В. В. Виноградова РАН (Москва).

vasiliykalugin@mail.ru

Резюме
Сохранились три необычные старообрядческие книги на холсте. Установлено, что их переписал беглопоповец Максим около 20-х гг. XIX в. Две из них анонимные, а третья, Канонник, — с выходной записью. В начале записи Максим привел почти дословно заключительные вирши с мезостихом из Четьих Миней Димитрия Ростовского, известного критика старообрядчества, и вставил в них свое имя. Судя по особенностям орнамента холстяных кодексов, Максим знал синодальную и украинско-белорусскую книгу. Цитата из Димитрия Ростовского делает доказанным это предположение. Запись Максима вносит новое в пока еще малочисленные сведения о литературном влиянии Димитрия Ростовского на старообрядцев.

Ключевые слова: старообрядчество, Канонник, холстяные книги, выходная запись, Димитрий Ростовский, Четьи Минеи, вирши, мезостих.

Vasilij V. Kalugin
Vinogradov Russian Language Institute of the Russian Academy of Sciences Moscow, Russia

VERSES BY DIMITRY OF ROSTOV IN THE MANUSCRIPT COLOPHON BY THE OLD BELIEVER MAXIM FROM AROUND 1820s

Abstract
There are three unique Old Believer manuscript books written on canvas. It is established that all of them were written around the 1820s by Maxim, an adherent of the sect of the beglopopovtsy (“runaway priests”). Two books are anonymous; the third, a prayer book of the “kanonnik” type, contains a colophon in the beginning of which Maxim almost verbatim cited syllabic verses with a mesostic from the Menologium ( Cheti Minei) of Dimitry of Rostov, a renowned critic of Old Believers. Maxim added his own name to the citation. Certain features of the ornament in the canvas codices suggest that Maxim was acquainted with both the Synodal and the Ukrainian-Belarusian book tradition. The citation from Dimitry of Rostov proves this supposition. Maxim’s colophon represents new evidence of Dmitry of Rostov’s literary influence on Old Believers, which has yet received little attention.

Keywords: Old Believers, kanonnik (prayer book), manuscript books on canvas, colophon, Dimitry of Rostov, Dimitry of Rostov’s Menologium (Monthly Readings), syllabic verses, mesostic.