Словесность и история. № 2. 2020
Slovesnost’ i Istoriia № 2. 2020
DOI 10.31860/2712-7591-2020-2-112-125
Старицын Александр Николаевич
главный библиограф, Институт научной информации по общественным наукам РАН (Москва)
profitens@yandex.ru
Резюме
Излагается история посещения Топозера и его окрестностей финскими и русскими учеными, краеведами, писателями, путешественниками. Шёгрен и Лённрот, Спарре и Фрис, Кианто и Максимов, Прушакевич и Бубновский записывали предания и свои впечатления о монастыре и окрестностях. Воспоминания местных крестьян являются бесценным источником для истории староверческих поселений на Топозере. Изобразительный материал, собранный путешественниками, позволяет представить, как выглядели монастырские постройки в конце XIX и середине XX в. Целью статьи является выявление новой достоверной информации о староверческом монастыре и скитах, которая содержалась в воспоминаниях современников, записанных путешественниками. При помощи сравнения информации из записей путешественников с архивными материалами устанавливается степень достоверности сведений краеведов. Можно прийти к выводу, что Топозерский монастырь был устроен на основе общежительного устава, а окружающие монастырь поселения — на основе скитского устава. Выясняются имена последних настоятелей монастыря, местоположение женских скитов, их бытовая жизнь.
Ключевые слова: север, старообрядческий монастырь, путешествия, воспоминания, предания
Alexander N. Staritsyn
THE OLD BELIEVER TOPOZERO MONASTERY IN FOLK STORIES AND MEMOIRS OF TRAVELLERS
Abstract
The article examines the history of visits of Finnish and Russian scholars, local historians, writers, and travelers to Topozero and its surroundings. Sjogren and Lönnrot, Sparre and Friis, Kianto and Maximov, Prushakiewicz and Bubnovsky recorded stories they were told there and their own impressions about the monastery and the surrounding area. Recorded memories of local peasants are an invaluable source for the history of the Old Believer set-tlements at Topozero. The pictorial material collected by the travelers shows how the mon-astery buildings looked like in the late nineteenth and mid-twentieth centuries. The purpose of the article is to reveal new reliable information about the Old Believer monastery and sketes in the eyewitness accounts recorded by travelers. The degree of reliability of the data reported by the local informants is established through a comparison of the travelers’ re-cords with archival materials. The study shows that the Topozero monastery was established as a cenobitic house whereas the settlements around the monastery followed the skete rule. The new sources also contain information about the names of the last abbots of the mon-astery, the location of sketes for women, and the everyday life of women in these sketes.
Keywords: Russian North, Old Believer monastery, travels, memories, legends