«Заместитель Бога на Русской земле». «Три серпа» А. М. Ремизова: история создания и публикации, своеобразие замысла


Словесность и история. № 4. 2022

Slovesnost’ i Istoriia № 4. 2022

DOI 10.31860/2712-7591-2022-103-115

Быстров Вячеслав Николаевич
д-р филол. наук., ведущий научный сотрудник ИРЛИ (Пушкинский Дом) РАН (Санкт-Петербург).

bysvn@mail.ru

Резюме
Статья посвящена истории создания, публикации в периодике и сборниках, а также художественным особенностям обширного цикла легенд о Николае Чудотворце «Три серпа» (1929) А. М. Ремизова. Он формировался на протяжении 20 с лишним лет. Отмечена нередко фигурирующая ошибочность датировки «Трех серпов»: 1927 г. вместо 1929 г. Определен генезис названия цикла. Ремизов распределил легенды по двум томам: в одном описаны истории из жизни святого, в другом — посмертные чудеса. Особое внимание уделено проблеме обозначения порядка томов, который не указан автором. Установлено, что 1-й том включает произведения о посмертном бытии Чудотворца, 2-й — о его прижизненных деяниях. Воспроизведены отклики эмигрантской критики, касающиеся творческих особенностей ремизовских легенд: стиля, причудливого соединения разновременных пластов прошлого и реалий современности и т. д. (статьи и рецензии Ю. Айхенвальда, К. Мочульского, З. Гиппиус, А. Амфитеатрова и др.). При этом акцентирована категоричная точка зрения И. Ильина, который возражал против новаций Ремизова в этом традиционном жанре, считал, что смешение эпох, разных культур, фантазий и реальности должно иметь какие-то пределы. В качестве противовеса в финале статьи приводятся слова писателя о том, что византийские легенды о Николае Чудотворце — «явление духовного мира» и они «стоят вне истории и археологии».

Ключевые слова: Алексей Ремизов, Николай Чудотворец, «Три серпа», легенды, история текста, творческий замысел

Vyacheslav N. Bystrov
Institute of Russian Literature (Pushkinskij Dom) of the Russian Academy of Sciences St. Petersburg, Russia

“SAINT NICHOLAS THE WONDERWORKER — GOD’S DEPUTY IN THE RUSSIAN LAND” THE ORIGINALITY OF THE CONCEPTUALIZATION OF ALEXEY REMIZOV’S THREE SICKLES AND THE HISTORY OF THE CREATION AND PUBLICATION OF THIS CYCLE OF LEGENDS

Abstract
This article is devoted to Alexey Remizov’s Three Sickles, an extensive cycle of legends about Saint Nicholas the Wonderworker. The study considers the history of creation of the texts that comprise the cycle and their publication in periodicals and collections of Remizov’s selected works. It also examines the artistic features of these texts and reveals the origin of the title of the cycle. The cycle had been in the making for over twenty years and was first published in 1929 and not in 1927, as has been frequently argued. Remizov divided the legends into two volumes: one of them included the stories about the saint during his lifetime, the other volume was devoted to the holy man’s posthumous miracles. The author did not, however, indicate the order of the volumes. This study establishes that the volume with the posthumous deeds of the Wonderworker came first. The article also reproduces the comments of émigré critics (Y. Aikhenvald, K. Mochulsky, Z. Gippius, A. Amfiteatrov, etc.) about artistic features of Remizov’s legends, such as style, the bizarre combination of different layers of the past and the present, etc. The most censorious of the critics was I. Ilyin, who strongly objected to Remizov’s innovations in this traditional genre and asserted that the mixing of eras, different cultures, fantasies, and reality should have some limits. As a counterbalance to this criticism, the article cites Remizov’s own words that the Byzantine legends about Saint Nicholas the Wonderworker are “a phenomenon of the spiritual world” and “stand outside history and archeology”.

Keywords: Alexey Remizov, Nicholas the Wonderworker, Three Sickles, legends, history of the text, creative concept